Helhet og fragment,
konstruksjon og dekonstruksjon.
Noen perspektiver på Magnar Moens kunst.
Magnar Moen har sin bakgrunn både som tegner og som maler. Men i de senere årene
har han konsentrert sin aktivitet til tegningen - i store formater og uten det noen
vil forbinde med mediet - streken. Det er kullet - i de senere årene også fargestiften - som
er hans redskaper. Hans bilder, som er laget på papir, har derfor en viss malerisk karakter,
selv om en viktig kvalitet ved arbeidene er den suverene kompetansen i bruken av de
medie- spesifikke egenskaper som knytter seg til den formen for tegning som han har gjort
til sin spesialitet.
Enhet og fragment er to motstridende begreper, men kan likevel si noe sammenfattende om
Moens arbeider. Enheten framkommer ved den bevisste ikkekomposisjon der hele flaten er dekket
slik at ingen hierarkier bygges ved hjelp av over- og underordning av bildets elementer. Slik
sett lager han demokratiske bilder. Som en underliggende og enhetsskapende struktur ligger
ofte antydninger til et gittermønster. I det begrensede fargevalget - om her er farger overhodet
og ikke bare tegninger i sort og hvitt - ligger også en enhetsskapende faktor. Men etter den
første opplevelsen av enhet følger umiddelbart opplevelsen av enhetens motsetning det fragmenterte.
For her er en vrimmel av former og overganger mellom former som inviterer øyet til vandring.
Og det er vandring i motsetninger mellom rom og flate, fragment og struktur.
Urban rytme (1996) er det eldste bildet på utstillingen og representerer en tidlig fase med
bilder som bevisst tematiserer forholdet forgrunn bakgrunn. Her er papirets hvithet bakgrunn
med assosiasjoner til lys og rom. Men det lyse kan også ligge som arkitektoniske og rytmiske
former i forgrunnen og slik bringe forgrunn og bakgrunn sammen. Forgrunnens lyse flater kan
ha sorte flater som tilgrensende former, men de sorte flater er ambivalente; de kan også leses
som skygger til de lyse flater og dermed bli romlige former. Her er også diagonale linjer som
skaper rom.
Den videre utvikling har gått mot stadig større flatekarakter som ikke tematiserer forgrunn/bakgrunn,
men rom/flate, struktur/fragment, regelmessighet og brudd, som i Spekter fra 1998. Her ligger et
gitterverk som underliggende struktur. Men så introduseres elementer som gjør at bildet stritter
imot å bli underlagt gittermønsteret. Vi kan se bildet som bestående av en rekke enkeltstående
kvadrater. Isolasjonen av kvadratene i forhold til gitterstrukturen er gjort mulig ved at hvert
kvadrat har en innskrevet form av tilnærmet sirkel eller ovalkarakter. De antydede firkantene
åpner seg dessuten mot tilgrensende firkanter og gir bildet en karakter av labyrint som inviterer
blikket til vandring og oppdagelser i flaten.
Inn i dette flatemønsteret bringes det så inn en dimensjon som helt umiddelbart oppleves som
romlig. Det er de fragmenter av sirkler som legger seg over gittermønsteret. Det er kun fragmenter,
men akkurat så mange at de gjør det mulig i fantasien å se sirkler i ulike størrelser som ligger
inn i hverandre og utgjør en klart romskapende faktor. Førsteinntrykket er derfor et sug i
bildet som en ikke er vant til å forbinde med Moens arbeider. Men noen diagonale linjer legges
også over gittermønsteret og kan leses som stråler som går radiært ut fra sentrum i en imaginær
sirkel. Disse oppleves å ligge i flaten og motvirker den romdimensjonen som sirklene antyder.
Struktur og fragment, rom og flate, det er de motsetninger bildet gir oss betraktere å arbeide
med. I bildet Spatium gir selve tittelen referanse til romproblematikk
(latin for rom,jfr.eng. space), men igjen er det hva den amerikanske modernismeteoretikeren
Clement Greenberg kalte et optisk rom, dvs. et rom fremkommet gjennom farge og lys, og som
betrakteren selv leste inn i bildet gjennom et aktivt blikk. Det motsatte var et kroppslig rom,
kroppslig ved at man via perspektiviske virkemidler inviterte betrakteren i sin fantasi til å gå
inn i rommet.
Her er det ikke, som i Spekter, en gitter-struktur som er det underliggende mønster, men heller
et sett av parallelle vertikaler. Også dette mønsteret destrueres, nå med gjentatte horisontale
og diagonale antydninger, sterke nok til å yte motstand mot den dominerende vertikaliteten.
I Synkron ser vi klart en annen motsetning som ofte spilles ut i Moens kunst motsetningen
mellom presisert og depresisert form. Klart definerte former her som fragmenter av firkanter i
sort settes stadig opp mot urene gjengivelser av samme form her i nyanser av grått. Igjen;
konstruksjon og dekonstruksjon.
Sett fra kunstnerens side er tiden en avgjørende faktor i prosessen. I så komplekse og sammensatte
bilder stilles han overfor en uendelighet av valg der det hele tiden må opprettholdes en balanse
mellom det lekne og spontane, det kontrollerte og det styrte. Også bildene makter å vise fram balansen
mellom disse motsetningene.
Typisk for den moderne kunsten er at den stiller krav til betrakteren for å aktivisere bildet.
Magnar Moens bilder kan oppleves som motbilder (uten at dette er bevisst) til en verden av
manipulerende bilder som går rett inn i oss uten å bli møtt med motstand og refleksjon. Hans
bilder er avhengig av at vi går inn i en aktiv og kreativ dialog med dem.
Uten det er de meningsløse. Der ligger bildenes utfordring til oss betraktere.
Å tematisere rom og flate knytter an til lange tradisjoner innenfor vårt århundres kunst.
Sitt utgangspunkt har tradisjonen hos Cezanne, og den videreføres innenfor kubismen,
konstruksjonismen og andre tradisjoner. Men det særegne hos Magnar Moen i forhold til
tradisjonen er konsekvensen og radikaliteten i hele tiden å bryte ned det han bygger opp,
for så å la motsetningene stå der i spennende og tvetydige bilder, enten det nå er i
spenningsforholdet mellom rom og flate, struktur og fragment, ren og uren form. Selvsagt
ligger det også en harmoni i det å bringe motsetninger i balanse. Størst slektskap i den
kunsthistoriske tradisjonen finner man nok i Picassos og Braques analytiske kubisme fra
tiden 1910-1912. I Uten tittel I er det klare, visuelle tilknytningspunkter til den analytiske
kubismen med de geometriserende former som aldri blir lukket i en sluttet form, men hele tiden
åpner seg mot tilgrensende former. Kubistene kalte slike åpne partier for passager. I Magnar
Moens bilde er ingen bevisste referanser til kubismen, og den er heller ikke brukt som utgangspunkt
for egne løsninger, men her er utvilsomt et visst slektskap i arbeidsmåte.Slik sett står hans
bilder i en klar modernistisk tradisjon. Men til tross for sin tradisjonstilhørighet; i sin
kompleksitet og dekonstruktive karakter er de bilder som genuint hører hjemme i 90-tallets
kunstlandskap.
Dag Sveen
|