Tegninger på papir.
Jeg arbeider med tegning som hoveduttrykk. Enkelhet og fleksibilitet gjør tegning til et unikt
redskap for å innhente erfaringer på det visuelle området.Tegning er et veldig direkte språk.
Her er ingen avledende manøvrer eller mellomledd i form av innviklede tekniske prosesser.
Min oppmerksomhet i arbeidet er hele tiden rettet mot synliggjøring og tilblivelse.
Selve håndverket får på den måten mer preg av å være et nærvær enn et arbeid. Enhver
strek eller betoning erfares spontant og på en veldig fysisk måte; som en lyd, eller
som en lystfølelse eller et ubehag. Alt som tilføres papiret blir stående som spor.
Det kan aldri helt fjernes, men kan tildekkes og etterlate vage minner og tankestreif..
Det beskjedne, uhøytidelige og på et vis uperfekte aspektet ved tegning, blir et grunnlag
jeg hele tiden må forholde meg til. Slik sett er det å tegne en risikopreget aktivitet.
Det avgjørende blir møtet med strekens utstrekninger på papirflaten, og å la seg påvirke
av dette møtet som betydningsfulle begivenheter. Persepsjoner gripes i sin uskyldstilstand
før de fordreies av tankens bearbeidelser Tegning handler om å opprette et forhold til det
ukjente, eller som å gå inn i et ulendt terreng der en kan oppleve både det behagelige og
det katastrofale. Uforutsigbare hendelser gjør at man tvinges til å by på seg selv og sin
egen erfaring for å finne nye løsninger.
Mine tegninger er ikke knyttet opp til en gjenkjennelig ytre virkelighet. Tegneprosessen
frambringer sin egen virkelighet, en virkelighet i stadig forandring med sine brudd,
motsetninger og tvetydigheter. Alt blir til i møter mellom kolliderende karakterer.
Det skapes en strøm av inntrykk. Noen fester seg og beholdes. Det gjelder om å bevare
en nerve ved å holde kontakten med et emne, et emne som får kvalitet ved å avstå fra
lyster til raffinement og delikatesser, men som heller tilføres næring ved å balansere
intuitive og rasjonelle handlinger uten strenge forbud.
Utførelsen av en tegning er en ikkereversibel prosess, det vil si at forandringer skjer
ved at noe må legges til. Den synlige delen av prosess og forandring har alltid et
overraskelsens skjær over seg. Men det er også slik at forandringens stadier er deler i
en helhet .Erkjennelsen av dette skjerper evnen til innsikt og forståelse, og gir også
bevissthet om en eksistens.
Tegneprosessens stadier har tilstander av kaos som gir en strøm av motstridende
impulser. Men det spesielle her er at ved en konsentrasjon om virkemidlene kan
bevegelse og overganger bevares i en form som skaper orden. De kaotiske kreftene
som gir en følelse av avmakt og tomhet gjør at en tvinges til å finne en struktur
som skaper balanse og ro. Jeg tror bildet selv kan makte å framvise noe av denne
dobbelheten. På den ene siden står det for bevegelse, balanse og ro. Samtidig har
det noe av avmakten og tomheten i seg.
|